علی علیزاده، مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو در گفتگو با آیمد۹۰ در خصوص کم رنگ بودن رویکرد آکادمیک در فضای اجرایی و تخصصی اداره کل تجهیزات پزشکی در کنار کم تجربگی و عدم آموزش های عملی در زمینه بایدها و نبایدهای فضای بیمارستانی و همچنین رگولاتوری، توضیحات خواندنی و ارزشمندی ارائه کرد که می تواند به مثابه یک رهیافت برای آینده، مد نظر سیاستگذاران کلان قرار گیرد. در ذیل به بخشی از آن اشاره شده است:
آیمد90: به عنوان اولین سؤال، نظر شما درباره لزوم برقراری یک ارتباط آکادمیک و ساختاریافته بین اداره کل تجهیزات پزشکی و دانشکدههای مهندسی پزشکی چیست؟ آیا شما نیز این نیاز و خلع را در رگولاتوری احساس کرده اید؟
علیزاده: متأسفانه در حال حاضر یک فاصله جدی میان مجموعه ما و نهادهای آموزشی و دانشگاهی وجود دارد. اداره کل تجهیزات پزشکی برای ایفای نقش مؤثر خود، به یک ارتباط سیستماتیک و پایدار با دانشکدههای مهندسی پزشکی و سایر حوزه های تخصصی مرتبط با فعالیت اداره کل نیاز دارد. فارغ التحصیلانی می توانند بهتر و بیشتر به رگولاتور کشور ارائه خدمات داشته و ارزش آفرینی کنند که به طور عمیقی با بایدها و نبایدهای فضای بیمارستانی و درمان آشنا شده باشند.
آیمد90: این فاصله چه پیامدهایی را برای حوزه تجهیزات پزشکی و سیاستگذاری ها و همچنین سرعت فعالیت های تخصصی به دنبال داشته است؟
علیزاده: یکی از عمدهترین آسیب ها در مورد فقدان این ارتباط، در بدنه رگولاتوری نمود پیدا میکند. متأسفانه شاهد نوعی عدم ارتباط ساختاری میان فارغالتحصیلان رشته مهندسی پزشکی در وزارت علوم با بدنه آموزشی وزارت بهداشت هستیم که باید با تمرکز و اهتمام ویژه ترمیم شود. این بیگانگی در حالی رخ میدهد که این وزارتخانه بزرگترین کارفرما و ذینفع حوزه سلامت کشور است. در واقع توقع این است که فارغ التحصیلانی در رگولاتوری قرار گیرند که با فضای درمان و فضای بیمارستانی کشور و نحوه تعامل بیمار با ساختار بهداشت و درمان، عجین شده باشند.
آیمد90: یکی از چالشهای اساسی که معمولاً از سوی فعالان این حوزه مطرح میشود، عدم آشنایی فارغالتحصیلان با محیط بیمارستان و الزامات و اقتضائات این محیط است. ارزیابی شما در این خصوص چیست و چه باید کرد؟
علیزاده: دقیقاً به همین نکته اشاره دارم. دانشجوی فارغالتحصیل مهندسی پزشکی ما در وزارت علوم با فضای بیمارستانها بیگانه است. ایشان باوجود تلاش هایی که برای اشرافیت علمی در حوزه تجهیزات پزشکی متحمل می شوند اما در طول دوران تحصیل، فرصت کافی برای درک چالشهای واقعی بالینی، نحوه تعامل با کادر درمان و مدیریت تجهیزات پیشرفته پزشکی در فضای بیمارستانی را پیدا نمیکند. به همین دلیل، من معتقدم مسیر این دانشجویان باید بهتر از این هدایت و طراحی شود تا بتوانند به صورت عملی با نیازهای حوزه سلامت و تجهیزات بیمارستانی آشنا شوند تا در نهایت خدمات موثر و بهتری به حوزه بالین و بیماران ارایه شود.
آیمد90: برای رفع این نقیصه و پر کردن شکاف میان آموزش و نیازهای تخصصی اداره کل تجهیزات پزشکی، چه اقدام مشخصی را در دستور کار دارید؟
علیزاده: یکی از گامهای جدی در این مسیر، پیگیری و برگزاری جلسات شورای مشورتی با حضور روسای گروههای آموزشی مهندسی پزشکی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور است. ما باید با مشارکت مستقیم اساتید و مدیران گروهها، از آنها بخواهیم سرفصلهای آموزشی را بازبینی و دورههای کارآموزی هدفمندی را تعریف کنند. هدف ما این است که آموزش های لازم در رابطه با فضای درمان را به ایشان انتقال دهیم.
آیمد90: سخن پایانی شما با دانشجویان و اساتید این رشته چیست؟
علیزاده: از اساتید و دانشجویان مهندسی پزشکی انتظار میرود با دید باز و نگاهی راهبردی، اداره کل تجهیزات پزشکی را به عنوان یک رگولاتوری واقعی و سیاستگذار تعاملگرا جدی تلقی کنند. ما درهای خود را به روی همه اساتید، متخصصین و فارغالتحصیلان خلاق و آشنا به فناوریهای روز دنیا که درک درستی از بالین و فضای درمان دارند، باز کردهایم و امیدواریم با همکاری یکدیگر، شاهد تحولی بنیادین در مدیریت و سیاستگذاری تجهیزات پزشکی کشور و ارتقای سطح علمی و اجرایی همه فعالین این حوزه باشیم.

میهن سلامت مجله پزشکی و سلامت میهن سلامت