تأخیر در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها فشار تأمین تجهیزات را به مردم منتقل کرده است

تأخیر در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها فشار تأمین تجهیزات را به مردم منتقل کرده است

به گزارش آیمد 90، عضو کمیسیون بهداشت مجلس با انتقاد از اینکه تأخیر در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها فشار تأمین تجهیزات را به مردم منتقل کرده است تاکید کرد که مردم نباید تجهیزات مصرفی درمان را از بیرون بیمارستان تهیه کنند و تسویه بدهی بیمه‌ها می‌تواند فشار را از دوش بیمارستان‌ها و مردم بردارد.

حسن حسن نتاج عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات نقدینگی در مراکز درمانی و آثار آن بر ارائه خدمات سلامت، گفت: یکی از مسائل جدی که امروز بیمارستان‌ها با آن مواجه هستند، موضوع کمبود نقدینگی و تأخیر در پرداخت مطالبات از سوی بیمه‌هاست؛ موضوعی که به مرور بر توان تأمین خدمات و تجهیزات مورد نیاز مراکز درمانی اثر گذاشته است.

وی افزود: بیمارستان‌ها علاوه بر هزینه‌های جاری، تعهدات مالی متعددی در حوزه تأمین دارو، تجهیزات پزشکی، نگهداری زیرساخت‌ها و پرداخت مطالبات نیروهای انسانی دارند و زمانی که منابع مالی با تأخیر در اختیار آنها قرار گیرد، طبیعی است که بخشی از فرآیند خدمت‌رسانی با مشکل مواجه شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: در چنین شرایطی یکی از پیامدهای نگران‌کننده، افزایش ارجاع بیماران برای تهیه اقلام مصرفی از خارج از بیمارستان است؛ موضوعی که در سال‌های گذشته نیز وجود داشت اما اکنون در برخی مراکز شدت بیشتری پیدا کرده است.

تهیه تجهیزات مصرفی از خارج بیمارستان نباید به رویه تبدیل شود

حسن نتاج با بیان اینکه تأمین تجهیزات مصرفی مورد نیاز بیماران باید در چارچوب خدمات بیمارستانی انجام شود، اظهار کرد: براساس اصول و ضوابط موجود، بیمار نباید در فرآیند درمان برای تهیه اقلام ضروری درمانی با سردرگمی مواجه شود؛ در حالی که امروز در برخی موارد شاهد هستیم بیماران برای تهیه بخشی از ملزومات درمانی به خارج از مراکز درمانی ارجاع داده می‌شوند.

نماینده مردم بابل در مجلس دوازدهم افزود: در گذشته نیز بخشی از این اقلام از خارج تأمین می‌شد اما بیمارستان‌ها حداقل بخشی از نیاز را پوشش می‌دادند؛ امروز در برخی موارد سهم بیشتری از تهیه تجهیزات به دوش مردم افتاده که این موضوع نیازمند رسیدگی فوری است.

بیمه‌ها، مجلس و وزارت بهداشت باید نقش فعال‌تری ایفا کنند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تأکید کرد: بخشی از حل این مسئله به تسویه به‌موقع بدهی بیمه‌ها بازمی‌گردد؛ زیرا زمانی که منابع مالی در زمان مناسب به بیمارستان‌ها تزریق نشود، توان خرید تجهیزات و تأمین نیازهای روزمره مراکز درمانی کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: در کنار بیمه‌ها، وزارت بهداشت نیز باید با حساسیت بیشتری موضوع تأمین منابع، مدیریت هزینه‌ها و حفظ کیفیت خدمات درمانی را دنبال کند و مجلس نیز در حوزه نظارت و پیگیری تأمین اعتبارات نقش خود را ایفا خواهد کرد؛ نباید شرایط به گونه‌ای باشد که بیمار علاوه بر دغدغه درمان، نگران تهیه تجهیزات مصرفی و هزینه‌های خارج از بیمارستان باشد؛ زیرا هدف نظام سلامت باید کاهش پرداخت از جیب مردم و افزایش دسترسی عادلانه به خدمات باشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: حل مشکل نقدینگی بیمارستان‌ها، تسویه بدهی بیمه‌ها و تقویت حمایت از مراکز درمانی می‌تواند نقش مهمی در کاهش فشار اقتصادی بر مردم و ارتقای کیفیت خدمات سلامت داشته باشد./لینک منبع خبر

Tags

بیمارستان تجهیزات پزشکی در کمیسیون بهداشت مجلس نقدینگی در صنعت تجهیزات پزشکی

همچنین ببینید

ضرورت ایجاد رویکرد دانشگاهی در اداره کل تجهیزات پزشکی/ پل ارتباطی آکادمیک میان اداره کل تجهیزات پزشکی و دانشگاه های کشور طی سالیان از هم گسسته است

ضرورت ایجاد رویکرد دانشگاهی در اداره کل تجهیزات پزشکی/ پل ارتباطی آکادمیک میان اداره کل تجهیزات پزشکی و دانشگاه های کشور طی سالیان از هم گسسته است

علی علیزاده، مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو در گفتگو با آیمد۹۰ در خصوص کم رنگ بودن رویکرد آکادمیک در فضای اجرایی و تخصصی اداره کل تجهیزات پزشکی در کنار کم تجربگی و عدم آموزش های عملی در زمینه بایدها و نبایدهای فضای بیمارستانی و همچنین رگولاتوری، توضیحات خواندنی و ارزشمندی ارائه کرد که می تواند به مثابه یک رهیافت برای آینده، مد نظر سیاستگذاران کلان قرار گیرد. در ذیل به بخشی از آن اشاره شده است:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + چهار =