حدوداً هشت سال پیش و در روزهایی که رنو خود را آماده عقد قرارداد با سازمان گسترش و حضور مستقل در ایران می‌کرد، مذاکره سایپا با چانگان چین، عملاً به مانعی بر سر امضای این قرارداد تبدیل شد.

سایپا، رنو را پراند تا به چانگان برسد

داستان از این قرار بود که طبق توافق میان سازمان گسترش و رنو، سایپا باید شرکت بن‌رو – کارخانه واقع در ساوه را که وانت پراید تولید می‌کند – در اختیار خودروساز فرانسوی بگذارد تا تبدیل به محل تولید محصولات این شرکت در ایران شود.

بااین‌حال، سایپا نه‌تنها بن‌رو را به رنو نداد و عملاً مانع شکل‌گیری فعالیت این خودروساز در ایران شد، بلکه همزمان با چانگان چین نیز برای همکاری مشترک مذاکره کرد (بر خلاف سیاستی که وزارت صمت دولت وقت در مورد همکاری مشترک با خودروسازان معتبر دنیا در نظر گرفته بود).

بیوک علی‌مرادلو در گفت‌وگو با اکوایران شرح می‌دهد که سایپایی‌ها چگونه چانگان چین را به رنوی فرانسه ترجیح دادند و به اصطلاح، چوب لای چرخ خودروساز فرانسوی گذاشتند.

همچنین ببینید

ورود خودروهای آمریکایی و انگلیسی به کشور آزاد می‌شود؟

موضوع واردات خودرو بار دیگر به یکی از بحث‌های داغ این روزهای بازار تبدیل شده است؛ بر اساس مصوبه هیئت وزیران، خودروهایی که پیش از ۱۲ آذر ۱۴۰۴ به نام مالک شده و پلاک کشور محل اقامت را دریافت کرده‌اند، در صورت ثبت سفارش و دریافت تأییدیه‌های لازم، امکان ورود به کشور را خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 3 =