شیوع یک بیماری کشنده در افغانستان

شیوع یک بیماری کشنده در افغانستان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، سازمان جهانی بهداشت می‌گوید که آمار مبتلایان به سرخک در افغانستان افزایش یافته است.این سازمان گفته که تنها در دو ماه نخست سال جاری میلادی بیش از هفت‌ هزار مورد مشکوک به سرخک در افغانستان به ثبت رسیده است.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، از این میان ۲۹ تن در پی مبتلا شدن به سرخک در افغانستان جان باخته‌اند.ولایت‌های سمنگان، بلخ، فراه و خوست، به ترتیب در جایگاه اول تا چهارم مبتلایان به سرخک قرار دارند.

سازمان جهانی بهداشت با اشاره به این‌که موارد مشکوک از اواخر نوامبر سال گذشته سیر صعودی را کرده، گفته است که سرمای زمستان و پوشش اندک برنامه‌های ایمن‌سازی می‌تواند دلیل افزایش این بیماری باشد.به گفته این سازمان، مقایسه آمار سال ۲۰۲۴ با میانگین ارقام موارد مشکوک طی سال‌های ۲۰۱۹، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که با وجود تلاش‌ها برای کنترل شیوع این بیماری، سرخک در افغانستان سیر صعودی داشته است.

همچنین ببینید

انقلابی در علم پزشکی: تولید اولین جنین زنده انسان بدون اسپرم، تخمک و رحم

انقلابی در علم پزشکی: تولید اولین جنین زنده انسان بدون اسپرم، تخمک و رحم

برای نخستین بار در تاریخ علم، پژوهشگران اسرائیلی توانستند تنها با استفاده از سلول‌های بنیادی پرتوان و بدون نیاز به تخمک، اسپرم یا رحم، ساختار جنین انسان را در آزمایشگاه ایجاد کنند. این ساختارها که به آن‌ها «جنین مصنوعی» گفته می‌شود، شامل بخش‌هایی مانند کیسه زرده، کیسه آمنیون، شبکه جفتی و قسمت اصلی جنین هستند و در مرحله‌ای معادل حدود روز چهاردهم پس از لقاح، معماری دقیق و پیچیده‌ای را به‌طور خودانگیخته شکل داده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − پنج =